img 3042We zijn hier aan de oever van een machtige rivier
De andere oever is daarginds, en deze hier is hier
De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant
Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland.

- Dr. P. (beluister hier op Youtube)

Afijn, 15 pontjes verder...
We krijgen er het heen en weer van!

Het aangename van een fietsvakantie gelijk vanuit huis te beginnen, is dat je gelijk op de plaats van bestemming bent. Namelijk: op de fiets, onderweg, op reis, op vakantie.
Zodra je de tuindeur achter je dicht trekt, hoef je niet eerst nog ergens naar toe in een auto, in een bus of in een vliegtuig. En toch... door Nederland fietsen voelt wel een beetje als 'we zijn er nog niet'. Pas nu we bij de grens van België zijn, voelt het meer als 'op vakantie'. Remy begon pas met foto's maken toen we in Maastricht waren. Gelukkig maak ik ook foto's, anders zouden de eerste dagen vergeten worden en dat is jammer, want Nederland is mooi èn zeer afwisselend. Zelfs als je alsmaar langs dezelfde rivier fietst.

Ik heb het gevoel dat we twee Maasen hebben gehad: die van Hoek van Holland naar Nijmegen en die van Nijmegen naar Maastricht. Bij de eerste fietsten we vooral hele stukken làngs de Maas. Meestal over dijkjes wat in deze hitte best zwaar was. Vanaf Nijmegen zagen we de Maas bijna alleen als we hem overstaken. De route week meer van de Maas af, maar we fietsten wel meer door bossen en dus ook meer beschut tegen de zon.

Inmiddels staan we op een camping in Eijsden. Gisteren hadden we een extreem sociale dag (en dat met 37 graden!). In Ohé en Laak hebben we bij Jenke en Machteld op de camping koffie gedronken en geluncht. Vervolgens fietsten we naar Sittard waar we twee vriendenstellen hebben wonen en ook nog eens in dezelfde straat. Bij Bart en Judith stond een enorm opblaasbaar zwembad voor ons klaar! Fantastisch was dat. Twee huizen verderop wonen Jeroen en Maria en daar hebben we 's avonds met z'n zessen verrukkelijk gegeten. Bij Bart en Judith hebben we overnacht.

En morgen is ons slecht weer beloofd en een heel stuk industrieel gebied waar we doorheen moeten. Vooral tussen Luik en Huy. Ach, we zien het wel. In ieder geval zal de Maas veranderen in Moûse (Waals) en zullen we misschien nog wel een paar keer het heen en weer krijgen.

Remy & Gea

Klik op de foto's om te vergroten