6279b5f3 aaf5 4ac8 8ee6 58c1d2c36ac5We zullen het eerlijk opbiechten. Als je wildkampeert, schiet een douche er bij in en na een aantal dagen ruiken we niet maar naar roosjes; ondanks het poets- en boenwerk met vochtige doekjes. De douchemogelijkheden zijn beperkt: alleen als we in een hotel zitten of op een camping staan. Let wel, een camping mèt een douche. Maar nu hebben we een warme douche gehad in een hele andere betekenis van het woord. Of toch niet?

We zijn lid van Warm Showers, een online community voor fietsreizigers die elkaar een slaapplek kunnen aanbieden. Dit kan een bed zijn in een logeerkamer, maar ook een bank of zelfs een plekje in de tuin om je tent op te zetten.
Het hele systeem is gebaseerd op wederzijdse gastvrijheid. Er komt geen geld aan te pas.
Wij hebben zelf inmiddels al vele gasten ontvangen, maar zelf zijn we nog nooit gast geweest omdat we niet goed zijn in plannen en nooit goed weten wanneer we waar zullen zijn. Toch leek het ons leuk om eens bij Koreaanse fietsers te logeren en zo kwamen woensdagavond we bij Mook en Ahgie terecht.
Deze veertigers hebben half Europa rond gefietst en wonen nu in een klein dorpje waar de rest van de bewoners ouder is dan zestig. Het huis is een prachtig authentiek Koreaans huis en we kregen letterlijk en figuurlijk een warme douche.
Ze wonen bij een natuurreservaat, de Upo Wetlands, een moerasgebied waar Ahgie in een vogelopvangcentrum werkt. 's Avonds, tijdens de duisternis, maakten we een wandeling door het gebied om vuurvliegjes te spotten. Het blijft een bijzonder schouwspel, die vele kleine fluoriserende groene lichtjes die rondvliegen.
Donderdagochtend hebben we onze spullen bij Mook en Ahgie achtergelaten en togen met bus, metro en trein naar Daejeon. Mook was zo aardig om ons met de auto naar het busstation te brengen.

bc69908a 33fa 47d3 9069 df1ac6dce63aIn Daejeon wonen Min Jin en Jeung Eun die ik van mijn werk ken. De beide dames hebben ons ontzettend verwent met een heerlijke uitgebreide Koreaanse lunch en een bezoek aan een Jjimjilbang, een Koreaans publiek badhuis.
Even een kleine rondleiding in een Jjimjilbang: er zijn aparte wasruimtes (mokyoktang) voor mannen en vrouwen en er is een gezamenlijke ruimte waar men zich, gekleed in katoenen shirt en korte broek, kan ontspannen. In de badruimtes vindt men hete en warme baden, douches, sauna's in Finse stijl, stoomcabines en een kleedruimte. In de gezamenlijke ruimte bevinden zich vaak warmtekamers, een ijskamer, een restaurant, pc's, tv's en een ruimte met een verwarmde vloer waar men kan relaxen. Ook zijn er vaak gescheiden slaapruimtes.

Wat een weldaad! Alle straatvuil, zweet en ander ongerechtigheid werd weggespoeld of weggestoomt en we ruiken weer naar roosjes!
Na een bezoek aan Min Jins huis, gingen we terug naar Changnyeung, waar we met de auto opgehaald werden door Mook en Ahgie. Op de terugweg gingen we langs vrienden van hen die in een oud schoolgebouw wonen.
Ze hebben een pottenbakkerij en een podium waar muziek wordt gemaakt. We kregen een heerlijke Koreaanse pannenkoek, dronken Mak gul ri (Koreaanse rijstwijn) en een van de vrienden zong Koraanse liedjes voor ons, zichzelf begeleidend op gitaar en mondharmonica. Zo mooi...
De hele dag voelde als een warme douche.

1a1fc98d f70f 4e3a a1e2 a66090860617 06ab653b ee93 427d 8544 84b98663580a 6b9e8c1c ac08 416a 905a 2e65d974fb1f 7bb27910 7d7f 4084 9ec0 3af7d46e9048 f7e7858e 825d 45d0 bdf4 1082d44bc26d

Vanmorgen zijn we weer op de fiets gestapt en zaterdag hopen we in Busan aan te komen. Daar nemen we de ferry naar Fukuoka in Japan.
Maar we zijn niet de enige die onderweg zijn naar Busan. We zullen er ongeveer tegelijk aankomen met Tapah.
En Tapah is een tropische storm...

3518650e 5ce1 4d4f b6c1 162bc1fdc725 beba69b3 8c94 4f5c b496 55881c60d7fc e391040d 35ea 4aa8 9844 fb57a00e3e7e e9560207 0725 42c0 8f94 e78f356bd7c4

P.s. Op mijn Instagram account plaats ik regelmatig foto's en kleine berichtjes. Ook als je geen account hebt, kun je ze wel bekijken en er makkelijk doorheen navigeren. De pop-up die verschijnt met de vraag in te loggen, kun je wegklikken.
Klik op een foto om het bijbehorende bericht te lezen. Met de pijltjes buiten het bericht, ga je naar het vorige/volgende bericht. Sommige berichten hebben meerdere foto's. In dat geval verschijnt er een pijltje ìn de foto.