03312e8d 55b8 4c0c ae75 08e89e09086bNou fietsen we notabene door een van de veiligste landen ter wereld en toch kon het gebeuren dat wij ‘s nachts om twaalf uur in onze onderbroeken over de camping achter een dief aanrenden omdat die een van onze tassen had gestolen. Het was de dader gelukt de tas van mijn fiets te trekken en hem aan zijn gewei te hangen. Gelukkig kregen we hem te pakken en om te voorkomen dat hij het nog een keer zou proberen, verstopte Remy de tas in het damestoilet; we waren toch de enige gasten. Waarschijnlijk had hij geroken dat er eten in die tas zat en het zag er naar uit dat hij het nog eens zou proberen. Toch kwam hij de volgende ochtend nederig zijn excuses aanbieden (zie foto).

Zoals gezegd, is Japan een van de veiligste landen ter wereld. Het feit dat Japan niet op nummer één staat, komt door de buren. En dan met name de dreiging van Noord-Korea. Maar criminaliteit is er amper. Met 0,3 moorden per 100.000 inwoners scoort Japan internationaal extreem laag (in Nederland is het meer dan het dubbele). Ook berovingen, diefstal en overvallen komen in Japan weinig voor. Japan scoort in internationale vergelijkingen altijd heel hoog op veiligheid, maar vreemd genoeg ook hoog op de angst voor criminaliteit. Een van de redenen is de grote aandacht in de media voor de incidenten die er wel zijn. Zo kan het afschieten van een pistool in Tokyo, een stad met meer dan dertien miljoen inwoners, het nieuws halen, ook al raakt niemand gewond.

Terug naar onze reis...

Vanaf de veerboot turen Remy en ik naar de kust van het eiland Miyajima. “Daar zou hij moeten zijn”, wijs ik. “Maar de vorige keer kwam je toch van de andere kant?” “Ja, maar de boot komt in de zelfde haven aan en je zou ‘em rechts van de haven moeten zien. Hier, kijk maar op de kaart!” We turen allebei op de kaart en vervolgens naar het strand. “Uh”, zegt Remy, “is dat ‘em misschien?” Hij wijst naar een grijs vierkant kolos. “#^&@*$!”, roep ik uit, “hij staat in de steigers!”.

In het najaar van 2008, twee jaar voor ik Remy leerde kennen, was ik voor het eerst in Japan en bezocht het eiland Miyajima. Dat eiland is beroemd vanwege de torii van de Itsukushima-schrijn. Een schrijn is voor de shintoisten, wat een tempel voor de boedisten is. Een schrijn heeft altijd een toegangspoort, een zogenaamde torii. Deze beroemde torii hebben jullie vast allemaal wel eens gezien, want het is de grootste en meest gefotografeerde torii van Japan en wordt veel gebruikt ter illustratie op kaften van reisgidsen of websites over Japan. De foto hieronder heb ik in 2008 gemaakt. Bij vloed staat hij onder water, bij eb kun je er naar toe lopen. Op de tweede foto zie je de torii in de steigers staan.

9c0e764f 337f 403c 8b4f 45d62304c80b0b47fd2c 50fe 4c58 9e0f 9e9b0dfadcfa

Het is natuurlijk ook supertoeristisch en dat is meestal voor ons een reden om er juist niet naar toe te gaan, maar ik wist van de vorige keer dat het eiland meer te bieden had. Met een kabelbaan kun je helemaal de berg Misen op en vandaar heb je een prachtig uitzicht over de binnenzee van Japan met de vele eilanden. Ook kon ik me nog de vele apen herinneren op de berg. En op het hele eiland lopen tamme reeën

151dbd01 d059 447d bb02 e6e95be41123Behalve dat de torii nu gerestaureerd wordt en inderdaad helemaal in de steigers staat, hadden we bij aankomst op de top van de berg Misen gelijk tegenvaller twee en drie: het was zo heiig, dat we amper uitzicht hadden en er waren geen apen. Laatstgenoemden bleken met z’n allen verhuisd te zijn naar een apen-opvang.
Tegenvaller vier was dat het er stikte van de toeristen (maar dat was te verwachten) en nummer vijf was de vreselijk dure camping waarvan de douche afgesloten was. En nummer zes was eigenlijk het feit dat die schattige reetjes niet zo schattig blijken als ze je proberen te beroven.

Miyajima is de eerste van een reeks kleine eilanden die we aandoen. Op dit moment fietsen we van het ene kleine eilandje naar het ander. Sommigen zijn met elkaar verbonden met een brug en anderen alleen bereikbaar met veerboot. Het blijkt een goede keuze, want de route is schitterend.
Aan de derde typhoon zijn we ontsnapt, want die heeft Zuid-Korea weer aangedaan en is de noordelijke helft van Japan binnen gekomen.
Het weer is overigens erg bijzonder: sinds we 2 september in Seoul zijn aangekomen, hebben we, op één dag na, alleen maar temperaturen gehad rond de 30 graden (ja, ook toen het in het begin zo regende). Die ene ‘koude’ dag (22 graden) was de dag na de tweede typhoon. Vaak is het bewolkt en benauwd, maar de laatste dagen valt de benauwdheid mee en schijnt de zon volop. ‘s Nachts komen de temperaturen niet onder de twintig graden. Jammer genoeg hebben we wel erg veel last van muggen.
Gisterenmiddag hebben we voor het eerst in de zee gezwommen bij een eilandje wat bekend staat als Rabbit Island. En ja, daar lopen heel veel tamme konijnen rond. Omdat we de schattige konijntjes wantrouwen en we niet nog een keer in ondergoed achter een dief aan wilden rennen, hebben we niet op het eiland overnacht.

Maar behalve rovende reeën, knagende konijnen en meedogenloze muggen is Japan erg veilig. En dit gevoel van veiligheid is voor ons een van de redenen dat we zo graag in Japan fietsen. Er volgen nog meer redenen...

3dee604c a236 4ddf 908f 216b1fab988366cffe16 047f 4c83 9977 7a84bc5f90bc85b10d93 7e9c 41cb a6eb aaa81d4a34ba189109dd d671 4394 942e fb5b94805aa4741039f8 637f 49f1 9c05 ace4ac5b62f2a035ed7c f5a7 4798 ad69 c4d49fd320eaa6e8206e e12a 48ef 8f60 f0b74cb9f00fa259192a ad52 4afc 806c 1316d54701aebc101f01 484e 462f b3d5 060d08ef6f5ac056dde7 e77c 479f a48a b6347adfdd76d2da3a7d 1fc8 4206 9b7b 7222bb36c97ae00cea4d e511 4829 983f 94ea58f023a3fa4e08d9 b46a 42f6 9979 29272b897ef283fcdc0a a26c 4ba4 8f5f 69008200ae30

P.s. Op mijn Instagram account plaats ik regelmatig foto's en kleine berichtjes. Ook als je geen account hebt, kun je ze wel bekijken en er makkelijk doorheen navigeren. De pop-up die verschijnt met de vraag in te loggen, kun je wegklikken.
Klik op een foto om het bijbehorende bericht te lezen. Met de pijltjes buiten het bericht, ga je naar het vorige/volgende bericht. Sommige berichten hebben meerdere foto's. In dat geval verschijnt er een pijltje ìn de foto.