newton stewartIt’s not a race, it’s a journey, enjoy the moment! - Pres. Dieter F. Uchtdorf

Ten noorden van de muur van Hadrianus werd alles anders. Het weer, het landschap, nog steilere heuvels, slechte internetverbinding, ons fietsritme en oef... dat Schotse accent!

Moe en hongerig leunen we op de bar van de receptie van de camping. Voor ons liggen allerlei kaarten en brochures en de campingeigenaresse ratelt aan een stuk door. Ze raadt ons zo'n beetje alle highlights van Schotland aan en als het aan haar ligt, zijn we nog een jaar onderweg. Beleeft horen we het aan, maar we zijn allebei zo moe, dat het eigenlijk allemaal langs ons heen gaat.
Elk eiland, elk Loch (=meer) en kasteel wordt door haar geroemd ''daar moet je echt naar toe!'' om vervolgens een beetje fronsend op te merken ''maar ik ben geen fietser''. Dat vond ik dan wel weer een wijze opmerking.
Maar toch, we zouden inderdaad het liefst heel Schotland willen ontdekken, maar we moeten keuzes maken.
De dagafstanden zijn (veel) korter dan we gewend zijn en niet alleen vanwege het vele en steile klimmen. Ook maken we wandelingen en andere uitstapjes. We zoeken schelpen langs het strand (hoe neem je die mooie exemplaren in vredesnaam mee??) en bezoeken met enige regelmaat een pub.

Overigens is Schotland best fietsvriendelijk. Er ligt een goed bewijzerd fietsroutenetwerk en in grotere plaatsen zijn fietspaden. Toch zien we weinig fietsers en dat is eigenlijk niet zo vreemd omdat er maar weinig wegen vlak zijn. Uitzondering was het eiland Arran. Opeens waren we niet meer de enige fietsers en wat was ik trots toen ik al fietsend, zwaarbepakt, een helling van 17% op fietste en daarbij wielrenners inhaalde die hijgend omhoog liepen met fiets aan de hand.
Remy had al eerder zijn record verbroken met het fietsen van een helling met een stijging van 30% (zie foto)
Bij Ayr zagen we een fietsservicepunt (zie foto). Op een groot bord hing een instructie hoe je een band kan plakken, er hing allerlei fietsgereedschap, er stond een fietspomp en aan de andere stond een mooi stukje fietspoëzie:

When the spirits are low
when the day appears dark
when work become monotonous
when hope hardly seems worth having
just mount a bicycle and go out
for a spin down the road
without thought on anything
but the ride you are taking

Sherlock Holmes
Arthur Conan Doyle

Helaas heeft de mevrouw van de camping haar relaas voor niets afgestoken. Een dag later gaan we een voorzichtige planning maken en   verzuchten we dat deze vakantie veel te kort is. Misschien dat we ook nog wel eens de trein zullen nemen.

Het weer is goed. De kou hebben we achter de Muur van Hadrianus gelaten. Sinds we in Schotland zijn is het minder koud, maar ook over het algemeen (zwaar) bewolkt. De eerste en derde dag in Schotland hadden we regen, maar die viel pas aan het einde van de middag en avond. Ook was de wind gedraaid en fietsten we de eerste dag in Schotland met windkracht 8 tegen.
Soms is er opeens zon en soms is er opeens mist. Soms voelen we wat spaties regen, maar voordat we kunnen roepen 'het regent!', is het al weer droog. Regenkleding hebben we de hele vakantie nog niet aan gehad.
Eigenlijk perfect fietsweer. En mocht het toch weer kouder worden, dan doen we gewoon whisky in de bidon!

Statistieken:

• 11 dagen
  • 787 km
  • 3 veerboten
  • Steilste klim: 30%
  • Hoogste punt: 390 meter

Route: noord- westwaarts. We zijn bijnin Oban en nemen daar de veerboot naar de Buiten Hebriden.

schotland grens bij gretna9 galloway10 gallowayayr12 claonaig wildkamperen13 loch awe