Woensdag 2 augustus 2017

Morecambe - Eindpunt van de Way of the Roses, Augustus 2016Regen, miezer, hoosbuien, druilregen, stortregen, pijpenstelen, spatjes, plensbuien, slagregen... In Engeland valt dat allemaal gewoon op één dag uit de hemel. Inmiddels zijn we van de oostkust naar de westkust gefietst  en we hebben, behalve sneeuw, alle weertypes wel gehad.
Toch is er tussendoor veel zon, soms zelfs tegelijk met de regen. Bijna elke dag zien we dan ook meerdere regenbogen. En die tegenwind valt ook best mee. Althans, voor Westlandse begrippen... Ook doet dat bijzondere weer niets af van het enorme genieten van de prachtige route. En de Way of the Roses ìs een prachtige fietsroute! Vooral het stuk door Yorkshire Dales met zijn niet al te hoge, maar wel zeer vele en steile heuvels. Ik heb de fiets al een keer lopend naar boven moeten brengen want na drie heuvels achter elkaar met een steigingspercentage van 16% (zonder afdalingen tussendoor!) weigerden bij de derde al mijn beenspieren plotseling dienst.

The Wa of the RosesDe Way of the Roses is vernoemd naar de Wars of the Roses - de Rozenoorlogen - een strijd tussen The House of Lancaster (rode roos) en The House of York (witte roos). Zij vochten in de 15e eeuw om het koningschap van Engeland. Voor wie de serie The Game of Thrones kent, deze is gebaseerd op de Rozenoorlogen.
Deze strijd gaat overigens tegenwoordig nog door op het voetbalveld als Manchester United (rode shirts uit Lancastershire) speelt tegen Leeds United (witte shirts uit Yorkshire).

In York zijn we een extra nacht gebleven. Remy wilde daar graag naar het grootste spoorwegmuseum ter wereld. Ik moest hem na een halve dag er wel van overtuigen dat York nog veel meer te bieden heeft en gelukkig is me dat gelukt.

Vanmorgen zijn we in Morecambe aangekomen, het eindpunt van de Way of the Roses en dalen nu af naar het zuiden. We volgen daarbij de grens tussen Engeland en Wales.

Terwijl ik dit schrijf zitten we, bij gebrek aan campings, in een goedkoop (lees: louche) hotel in Preston. We mochten met onze modderige fietsen door de lounge en het restaurant. Ze staan nu veilig in het invalidentoilet. Zo gek hebben we het nog nooit gehad. Maar we zitten wel warm en droog!

Eigenlijk hadden we van te voren een andere header-foto moeten kiezen voor deze nieuwsbrief. De foto is door Bob gemaakt bij ons op het strand in Ter Heijde en die dreigende wolken vanuit Engeland vonden we prachtig. Dan vraag je er ook om natuurlijk...

Tot de volgende keer!

Remy & Gea

Onderstaande foto's zijn genomen in Yorkshire Dales. Klik er op om ze te vergroten.

Yorkshire Dalse, Juli 2017Yorkshire Dalse, Augustus 2017Yorkshire Dalse, Augustus 2017Yorkshire Dalse, Augustus 2017