Klik op de foto's voor een vergroting
Het werkwoord fietsen heeft in Japan toch een heel andere betekenis dan in Nederland. Als je in Nederland fietst, zijn, naar mijn bescheiden mening, de twee grootse gevaren je eigen onoplettendheid of die van bestuurders van gemotoriseerde voertuigen.
In Japan ligt dat anders. Alles wat vier wielen en een motor heeft, zijn een constante veilige factor. Je weet precies wat je aan ze hebt, ze doen geen onverwachte dingen en rijden rustig. Al zijn er heus wel uitzonderingen, over het algemeen heb je er geen last van. Dat komt ook omdat de snelheidslimiet laag is: op de snelweg maximaal 80 of 100 km/h, op de regionale wegen 40 of 50 km/h en in woonwijken 30 km/h. We maken veel gebruik van de regionale wegen wat over het algemeen prima te doen is, al zijn het naar onze smaak wel errug veel auto's...
Maar nu de andere weggebruikers: fietsers en voetgangers. Vooral die eerste zijn een ware plaag om daar de weg mee te delen. En het zijn er véél! Ongeleide projectielen die op hun mamachari (soort oma-fietsen) door de stad crossen. Sommigen met ongekende snelheid, maar de meesten met een slakkengang. Dat laatste hoeft geen probleem te zijn, ware het niet dat ze van links naar rechts zwabberen, onverwacht opduiken, aan de verkeerde kant van de weg fietsen (in Japan rijdt men links), het rode stoplicht negeren en geen richting aangeven. We moeten de eerste Japanner nog tegen komen die z'n hand uitsteekt.
Als welopgevoede Hollanders staken we in het begin nog wel onze hand uit, maar toen we er achter kwamen dat men vervolgens verbaasd rondkeek en ging zoeken waar we naar toe wezen, hebben we dat maar achterwege gelaten.
Omdat trottoirs gebruikt worden door zowel fietsers als voetgangers, moet je voor die laatste ook uitkijken. Obasan en Ojiisan (oma's en opa's) achter de rollator willen ook nog wel eens de hele breedte in beslag nemen en de 'salarymen' (kantoorwerkers) hebben altijd haast en schatten je snelheid soms te laag in.
Het is dus ook niet zo gek dat er in Japan per jaar ongeveer 650 dodelijke slachtoffers vallen in het verkeer waarbij fietsers betrokken zijn. Wij fietsen dus liever op de autoweg dan over de trottoirs...