kaart11nl

Klik op de kaart om te vergroten

E-mail van dinsdag 20 september 2016

Lectori Salutem, Lezer gegroet!

Viva, viva, siamo a Roma!! We zijn in Rome!!

Na 2850 lengtekilometers en ruim 18 hoogtekilometers op de teller arriveerden we exact om 13:00 uur op het St. Pietersplein.

Hierbij hebben we ook het 10e land* bereikt en zijn we voor de 26e keer een grens over gestoken.

De laatste loodjes waren toch nog errug zwaar.

De Via Aurelia waren we gisteren zat. Er waren steeds meer stukken die veel te druk en gevaarlijk waren.
Als ik een Italiaanse maffiabaas was wist ik het wel. Dan zou ik met mijn zuurgeroofde centjes het ministerie van infrastructuur omkopen om voor die stukken een fietspad aan te leggen. Dan had je een prachtige fietsroute langs de Italiaanse westkust!

We gaven ons stuur een ruk naar links en fietsten het binnenland weer in. Na bijna 35 km en de nodige klimmetjes - de Via Aurelia was wèl vlak - kwamen we in het dorpje Tuscánia waar we de oorspronkelijke route weer oppakten.
Bijna had ik spijt van deze keuze. Hoewel we gisteren niet boven de 500 meter uitkwamen, was het wel steeds op en neer. Na elke 300 geklommen meters daalden we er weer 200 (ongeveer). Voor mij was deze 100 kilometer lange etappe de zwaarste van de hele reis. Of kwam het omdat we al zo lang niet meer geklommen hadden?

Maar vandaag ging het fantastisch! Na 25 kilometer lang klimmen en dalen fietsten we vervolgens alleen nog maar naar beneden om vlak voor Rome bij de Tiber aan te komen. Langs de Tiber volgden we een vrijliggend fietspad en naarmate het einddoel meer in zicht kwam, verdween langzaam alle vermoeidheid van gisteren.

En zoals gezegd kwamen we aan het begin van de middag op het St. Pietersplein. Daar in de buurt hebben we en pizza gegeten om de aankomst te vieren.

Voor de camping moesten we nog 10 kilometer terug langs de Tiber en nu liggen we aan en in het zwembad. Even niets doen...
We blijven een paar dagen in Rome en vertrekken vrijdag met de trein richting het noorden.

Ciao!

Remy en Gea

* Nederland, België, Duitsland, Luxemburg, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Liechtenstein, Italië en Vaticaanstad.

Bij SacrofanoFietspad langs de Tiber naar Rome

Vanaf Sacrofano ging het alleen nog maar naar beneden